.................
................................................
....Hebatnya Pencipta.....
-----------------------------------------------
Siapa kita untuk membangga diri?

Radio Islamik (Indonesia)

" ISLAM DIHAYATI, RAJA DITAATI, RAKYAT DINAUNGI "

Suara Bacaan Yang Tetap Diingati

Berita Kepada Kawan

Pengorbanan

Dari Ku Untuk Mu

Logo KPM Kini

Logo KPM Kini

Ikhlas Bertugas - Menginsafi Perjalanan Ini

Saturday, December 13, 2008

.. Low Achievement-High Threatment..


Assalamualaikum !


Alhamdullilah, walaupun masih dalam percutian akhir tahun 2008, Tuan/Puan rakan pendidik kekal sibuk dengan pengisian tugas masing-masing yang berkaitan dengan bidang kerjaya yang diamanahkan.Sepanjang cuti ini, peluang yang ada digunakan untuk memanfaatkan perancangan serta tindak ikut yang akan dilaksanakan untuk sesi persekolahan tahun 2009 nanti.

Pada tarikh 10-12 Disember 2008, saya bersama Pengetua SMK Chiku 2, Gua Musang dan Penolong Kanan (HEM) yang mewakili Pengetua SMK Kemahang telah menghadiri Mesyuarat Penyelarasan Pelaksanaan Pusat Pembelajaran Sains (PPS) Bil.6/2008 bertempat di Hotel Impian Morib, Selangor Darul Ehsan. Mesyuarat yang membicarakan pelaksanaan PPS ini dianjurkan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Kementerian Pelajaran Malaysia telah dihadiri oleh YH Dato Hj. Ahmad Azmey bin Abu Talib selaku Pegawai Tugas-Tugas Khas Menteri Pelajaran Malaysia. Peserta mesyuarat adalah terdiri dari Pegawai KPM,Pegawai Pelajaran Daerah Cameron Hingland,Ketua Penolong Pengarah Sains Negeri serta Pengetua sekolah-sekolah yang terlibat dalam PPS ini.

Apa yang menarik dalam membicarakan hal ini ialah kepentingan kewujudan PPS dalam menjayakan Dasar 60:40 . Kita sedia maklum bahawa dasar ini amat penting dalam melahir dan membudayakan masyarakat akan kepentingan sains dan teknologi yang akan menjadi sebahagian keperluan kehidupan manusia. Untuk mengikuti kelas aliran sains di tingkatan empat, pelajar yang layak seharusnya mempunyai keputusan minimum C dalam Sains dan minimum C dalam Matematik setelah keputusan PMR diumumkan. Walau bagaimana pun, pelajar yang memperolehi C C ini sebahagian besarnya mempunyai fobia takut kepada sains menyebabkan mereka beralih ke aliran sains sosial.

Pusat Pembelajaran Sains yang diwujudkan ini menyediakan platform untuk mengajak pelajar yang C C ini memasuki aliran sains dengan segala keperluan pendidikan disediakan. Di Kelantan, terdapat 2 pusat iaitu di SMK Kemahang dan SMK Chiku 2 di mana pada tahun 2009 akan melahirkan generasi sulungnya untuk mengambil SPM dalam aliran sains ini.

Apa yang kita tahu, bahawa pelajar sedemikian mempunyai pencapaian agak rendah jika dibandingkan dengan rakan mereka yang terus ditawarkan memasuki aliran sains. Atas kepentingan inilah, guru-guru amat perlu memberikan perhatian kepada pelajar mereka dengan pengkaedahan pengajaran berkualiti dimana pelajar mendapat pembelajaran berkualiti.

Bagaimanakah kita sebagai guru sains dan guru matematik dapat membantu meningkatkan penyertaan pelajar yang berkelulusan minimum C C ini memasuki aliran sains dengan penuh keyakinan seperti rakan mereka yang lain. Mereka ini low achievement tetapi mereka boleh dibantu oleh kita sebagai guru dengan memberi high treatment kepada mereka... kerana itulah tugas kita.

Insyaallah Dasar 60:40 akhirnya dapat dicapai... jumpa lagi, Wassalam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

mYcALeNdEr

TUAN ADALAH SAHABAT SAYA


BUAT SAHABAT YANG LAHIR PADA HARI INI SELAMAT MENYAMBUT HARI LAHIR DENGAN SENTIASA MUHASABAH DIRI KE ARAH KEBAIKAN

"Insan Berkualiti Sentiasa Berusaha Menambahkan Amal Makruf dan Sentiasa Berusaha Mengelakkan Nahi Mungkar"

KLIK SIARAN PILIHAN ANDA

mY pLAYLIST

&&&&&&&&&&&&& POP Yeh Yeh Ungu

Kelih-Dengar deh